Handige weetjes over uw konijn

Huisvesting

Een konijn heeft ruimte nodig, om lekker te rennen, springen en huppelen. Het liefst binnen én buiten. Het hok moet in ieder geval bestaan uit een nachthok en een deel waar het konijn overdag loopt en zijn ontlasting doet. Het hok moet iedere week schoongemaakt worden, het deel waar de ontlasting ligt wel vaker.

Een konijn is erg gevoelig voor temperatuurverschillen en kan dus niet in de winter zomaar van binnen naar buiten gezet worden. Als het konijn in de winter buiten staan moet het in een warm droog hok zitten, uit de wind. Een konijn vindt het veel leuker om met een ander konijn samen te zitten, de beste combinatie is een mannetje en een vrouwtje

Voer

Een gezond dieet bestaat uit onbeperkt hooi en/of gras, voldoende groenvoer en altijd vers water. Een konijn mag nooit vasten en/of geen eten krijgen, wanneer uw konijn geen eten meer heeft, dan geeft u dus te weinig!

Hooi

Hooi is het hoofdbestanddeel van de voeding van het konijn. Een konijn moet dag en nacht goede kwaliteit hooi kunnen eten. Hooi is namelijk belangrijk voor het gebit, de darmen (vezels) en de verveling!

Brokjes

Daarbij vind een konijn het lekker om brokjes te eten. Dit kan ook een goede aanvulling zijn met vitaminen en mineralen. Het is echter belangrijk dat een konijn daar niet teveel van binnen krijgt, anders wordt hij te dik. Uw konijn mag per dag maximaal 20 gram per kilogram lichaamsgewicht van deze brokjes. Gemengde brokjes zijn af te raden omdat het konijntje daar alleen de lekkertjes uit pikt.

Brokjes die wij adviseren zijn van het merk Science Selective. Dit is voer waar geen lekkertjes tussen zitten op deze manier kunnen ze dus niet selecteren, dus geen gemengd voer. Deze brokken bestaan uit samengeperst hooi, en bevatten niet teveel calcium.

Groenvoer

Bijna alle konijnen vinden het heerlijk om te knagen op wat groenvoer, deze vezels zijn goed voor de darmen. Andijvie en witlof zijn hier voorbeelden van. Pas op met koolsoorten en niet teveel dingen geven waar veel suikers in zitten (zoals appels, wortels en droog brood).

Water

Een konijn moet iedere dag een schoon bakje of flesje drinkwater hebben.

Geen likstenen!

Een liksteen in de kooi valt absoluut af te raden! Hierdoor kunnen blaasstenen ontstaan!

Vaccinaties en parasieten

Uw konijn loopt het hele jaar, maar vooral in de lente en zomermaanden, risico om besmet te worden met twee gevaarlijke virusziekten. Deze twee dodelijke ziektes worden verspreid voor stekende en bijtende insecten maar ook door wilde konijnen, knaagdieren, vogels of besmet groenvoer of hooi.

Gelukkig kan uw konijn door middel van vaccinaties hiertegen beschermd worden. We vaccineren tegen Myxomatose en Virale Haemorrhagische konijnenziekte (V.H.D). De vaccinatie is een heel jaar werkzaam.

Belangrijk: ook konijnen die binnen zitten, lopen risico besmet te worden!

Meest voorkomende problemen bij konijnen en knaagdieren

Niet eten/niet keutelen

Dit kan komen door voornamelijk het gebit of het maagdarmstelsel.

Het gebit

Het gebit van konijnen en knaagdieren is anders dan dat van andere dieren. De voortanden en kiezen groeien namelijk de hele tijd door. Door het kauwen op hooi worden ze afgesleten. Als de dieren niet goed eten of verkeerd voedsel krijgen, kan het gebeuren dat de tanden scheef gaan groeien en dus niet meer goed afslijten. Er vormen zich dan haken op de kiezen. Dit zijn echt scherpe punten die richting de tong of de wang groeien en daar veel pijn veroorzaken. Pijn geeft stress en stress geeft weer maag/darm problemen. Daarom is het belangrijk om, als het konijn niet meer goed eet, langs te komen om het gebit te laten controleren.

Maagdarmproblemen

Konijnen moeten altijd blijven eten en keutelen, anders kan het maagdarmkanaal stil komen te liggen en dit kan weer leiden tot of verstopping of trommelzucht. Hierdoor ontstaat weer pijn en stress waardoor ze ook weer slechter gaan eten. Stopt een konijntje met keutelen, neem dan contact met ons op.

Bloed plassen

Kan komen door of een blaasontsteking, blaassteen of baarmoederprobleem.

Maden

Voornamelijk in de zomer bestaat het gevaar dat vliegen hun eitjes afzetten in de vacht van uw konijn. Binnen een dag kan dan de huid ernstig worden aangetast door honderden maden. Controleer bij warm weer dagelijks of uw konijn witgele ei pakketjes op de achterhand heeft. Er mag ook geen poep rond de anus zitten. Dit is een teken van een ongezonde darmflora. Aangekoekte poep verhoogt de kans op maden.

Scheve kop

Naast een middenoorontsteking kan ook een parasiet een rol spelen (E. Cuniculi). Meestal kunnen we dit behandelen met fenbendazol gedurende langere tijd.

Voortplanting

Konijnen dragen 28-32 dagen. Zorg er voor dat de voedster een rustige plek heeft om haar nest te maken, bijvoorbeeld een afgesloten nachthok. De konijntjes worden snel achter elkaar geboren. De moeder likt ze schoon en eet de nageboorte op. Konijnenjongen hebben geen haar, geen tanden en de oogjes zijn dicht bij de geboorte. Deze gaan pas na tien dagen open. Een voedster zorgt maar twee keer per dag voor haar jongen. De jongen blijven ongeveer drie weken in het nest. Laat het nest gedurende deze tijd met rust. De moeder kan anders in de stress raken en haar jongen verwonden.

Castratie/sterilisatie

Voedsters kunnen vanaf de leeftijd van vier jaar ernstige baarmoederproblemen krijgen als ze niet gesteriliseerd worden. Voedsters zullen zich dan presenteren met slecht eten, mager worden en eventueel met bloed plassen. Om dit te voorkomen adviseren we castratie en sterilisatie vanaf 4 maanden leeftijd.

Let op:

• Voor de operatie hoeft een konijn niet te vasten!
  • Na de castratie zijn de mannetjes nog zes weken vruchtbaar!