Help! Mijn kat plast in huis

Een kat die in huis plast is een vervelend en frustrerend probleem voor zowel kat als eigenaar. Om te beginnen is het belangrijk om te weten dat een kat nooit zomaar in huis plast. Katten zijn hele schone dieren welke zelf ook het liefst hun behoefte op de kattenbak doen. Als u kat dus ineens buiten de bak plast is er altijd iets aan de hand. Straf een kat daarom ook nooit voor het in huis plassen, ze doen dit niet om u te pesten! Als eerste stap is altijd het advies om met de kat langs de dierenarts te gaan om een lichamelijke oorzaak uit te sluiten.

Naast iets lichamelijks ligt het probleem veelal in of rondom de kattenbak. Dit kan echter ook voorkomen i.c.m. een lichamelijk probleem. Neem als voorbeeld een blaasontsteking: de blaasontsteking kan namelijk zijn ontstaan door bijvoorbeeld het ophouden van urine door een of meerdere problemen in en rondom de kattenbak. De kattenbak kan echter ook een vervelende plek zijn geworden omdat plassen of poepen pijn doet of heeft gedaan.

Tips voor een prettige kattenbakomgeving voor uw kat

• Gebruik het liefst een open kattenbak of in ieder geval zonder klep en groot genoeg voor de kat om zich om te kunnen draaien.
  • Het liefst 2 of 3 kattenbakken gebruiken bij 2 katten.
  • Zet de kattenbak op een makkelijk te bereiken, rustige plaats. Niet in de buurt bij eten en of drinken of op een drukke doorloop.
  • Gebruik bij voorkeur geen houtkorrels, deze zijn hard en zeer oncomfortabel. Als katten bijvoorbeeld al een beetje pijn hebben bij het hurken dan zijn houtkorrels erg onstabiel.
  • Gebruik klontvormend kattengrit (zonder geur!) schep de bak minimaal 1x per dag leeg en verschoon de hele bak 1 keer per week. Bij niet klontvormend grit blijft de urine te lang in de bak aanwezig en dit ruikt voor katten zeer onprettig waardoor ze er afkeer voor kunnen krijgen.
  • Doe geen plastic kattenbak zak onder in de bak.
  • Gebruik geen luchtverfrissers, geurpoeders enz. in en rondom de kattenbak, katten vinden dit erg vervelend.
  • Maak de kattenbak 1 keer per week helemaal schoon met een beetje bleek of chloor. Deze geur trekt katten aan en maakt daarom de bak uitnodigend. Na het schoonmaken zou je nog een drupje chloor/bleek over de bodem kunnen uitwrijven voordat je nieuwe korrels in de bak doet.
  • Maak plekken in huis waar de kat heeft geplast schoon met biotex (kan elke variant zijn) of urine off. Dit breekt de urine af waardoor de kat het niet meer ruikt. Om de reden hierboven dus niet schoonmaken met bleek, chloor of azijn!
  • Zorg ervoor dat er geen objecten in de buurt van de bak zijn welke de katten kunnen laten schrikken (denk bijvoorbeeld aan een luchtverfrisser op sensor).

Als uw kat ondanks het opvolgen van de bovenstaande tips in huis blijft plassen, dan kan het zijn dat zijn stress niveau te hoog is. Wat je hier aan kan doen lees je in ons artikel Hoe maak ik mijn kat gelukkig