Vaccinatie kat

Is vaccinatie nou wel echt zo nodig? Veel katten worden toch zonder prik ook oud? Zonder ook maar een besmettelijke ziekte te hebben opgelopen? Dit klopt. Dat heeft met mazzel te maken, en ook aan de 40% katteneigenaren die hun kat wel jaarlijks laten inenten. De rest van de kattenpopulatie surft als het ware op deze bescherming mee. Wanneer iedereen massaal zou stoppen met vaccineren zou voornamelijk kattenziekte veel vaker voorkomen. Jaarlijks wordt (net als bij mensen) door een groep virologen van over de hele wereld een advies uitgebracht welke entingen nodig zijn. Zij hebben bepaald dat het verstandig is om 1x per 3 jaar tegen kattenziekte te enten en (in hoog risicogebieden als Amsterdam) 1x per jaar tegen niesziekte. Het is ook mogelijk om te titeren voor nog beter maatwerk, voor meer informatie bezoek Titerbepaling.

Kattenziekte (Panleukopenie)

Kattenziekte wordt veroorzaakt door een parvovirus. Het is een zeer dodelijke en zeer besmettelijke ziekte. Het veroorzaakt voornamelijk braken en bloederige diarree. Door een tekort aan witte bloedcellen kunnen andere ziekten ook eenvoudig aanslaan. Het virus kan lang in de omgeving blijven leven en zo veel katten besmetten.

Niesziekte

Niesziekte bestaat uit een complex van virussen en bacteriën. De belangrijkste verwekkers zijn herpesvirussen en calicivirussen. Deze virussen komen net als ons griepvirus in verschillende vormen voor. Van milde tot sterk virulente stammen. Wanneer een niet ingeënte kat in aanraking komt met een virulent virus kan de kat erg ziek worden (vergelijk het met de spaanse griep of covid19 bij mensen !). Een snotneus, pijnlijk ontstoken ogen, uitgebreide zweren in de bek kunnen ontstaan en zelfs diarree. Het hoornvlies en het neusslijmvlies kunnen blijvende schade ondervinden. Door de koorts, de pijn en verminderd reukvermogen stopt de kat met eten. Soms ontstaat zelfs een pneumonie vanuit deze voorste luchtweginfectie. Opname en kostbare intensieve behandeling zijn dan nodig.

Maar mijn kat komt nooit buiten

Ook ‘binnen katten’ moeten geënt worden. Zoals al eerder genoemd is katteziekte erg besmettelijk en dit virus neemt u met uw schoenen en kleren eenvoudig mee naar binnen. Niesziekte wordt in principe door direct contact met neusuitvloeiing overgebracht. Denkt u er aan dat wanneer de kat van de buren hard niest, deze druppeltjes via het open raam of balkon uw kat kunnen bereiken. Ook zijn binnen katten een soort 'kasplantjes'. Omdat zij nooit in aanraking komen met de milde virusstammen die buiten onder de kattenpopulatie circuleren hebben zij helemaal geen natuurlijke afweer tegen niesziekte. Wanneer zij naar de dierenarts moeten of wanneer er een nieuwe kat of kitten in huis komt zijn deze 'kasplantjes' extra kwetsbaar.

Gezondheidscontrole

Bij de jaarlijkse enting kijken wij uw kat helemaal na. Dit jaarlijkse onderzoek is belangrijk omdat katten het niet kunnen vertellen als er iets aan de hand is. Net als bij ons mensen is een aandoening vaak veel beter te behandelen wanneer deze in een vroeg stadium wordt gesignaleerd. Ook adviseren we u in de preventie van ziekten. Dat komt niet alleen de gezondheid van uw kat ten goede. Als u ziekte kan voorkomen spaart u ook het geld voor de behandeling uit. Wij denken dat u op de lange duur zelfs goedkoper uit bent!