Wormen bij het konijn

Er wordt wel gezegd dat volwassen konijnen geen last hebben van worminfecties maar er zijn aanwijzingen dat een infectie met pinwormen een terugkerende stille darm kan veroorzaken. Een konijn met een stille darm heeft geen of afwijkende keutels en geen of weinig eetlust.

Waar zitten de wormen?

De wormen zitten meestal in de blindedarm of caecum. Daarom zie je ook vaak alleen wormen in de zachte blinde darm keutels en niet in de normale stevige keutels.

Welke wormen zijn er?

De meest voorkomende worm is de Passalurus ambiguus of de Pinworm.

Hoe worden ze besmet?

Konijnen besmetten zich door een ei van de worm op te eten. Vaak is het een herbesmetting omdat konijnen hun eigen blinde darm keutels opeten waarin de eieren van de Passalurus ambiguus zitten. Een konijn kan al na de geboorte door de moeder besmet worden en dit jarenlang met zich meedragen. Ook kan een konijn door een ander konijn besmet worden. Een konijn dat buitenkomt kan een worminfectie oplopen.

Afwijkende keutels: geen of te kleine keutels

Konijnen die regelmatig een stille darm of paralytische ileus hebben kunnen een worminfectie hebben, de wormen beinvloeden de darmwerking. Dit zijn periodes waarin het konijn niet of weinig eet en kleine of helemaal geen keutels meer heeft.

Afwijkende keutels: 1,5 keer te grote keutels

Kenmerkend zijn dat er in ‘de normale periodes’ 1,5 keer grotere eivormige keutels te zien zijn. Afgewisseld met normaal gevormde keutels. Wij hebben het dan over de gewone keutels en niet de blinde darm keutels.

Afwijkende keutels: slijmdraden

Ook zie je nog wel eens keutels met slijmdraden.

Afwijkende blinde darm keutels

De blinde darm keutels zijn vaak afwijkend qua vorm, niet de normale kleine pottertjes in een druiventros. Maar op een hoop geklonterd tot een vormloze massa, papperige poep, af en toe zie je hier de wormen in.

De wormen zelf

Je kunt op de keutels witte kleine sliertjes zien, dit is de pinworm of Passalurus ambiguus. Een opmerkelijlke diagnose, bij een sterilisatie zijn de pinwormen bij dit konijn in de darmen te zien.

Diagnose

Aan de hand van de symptomen is er de verdenking op een worminfectie. Met behulp van een microscopisch onderzoek van blinde darm keutels kan de diagnose met zekerheid gesteld worden. Vaak kan de eigenaar geen blinde darm keutels opvangen en behandelen wij de konijnen met de verdenking op een worminfectie.

Therapie

Wij behandelen de konijnen met Panacur (= Fenbendazol). Wij gebruiken hiervoor Panacur suspensie 2,5%. Gedurende 14 tot 28 dagen laten wij de konijnen Panacur geven in een dosering van 1x daags 20 mg/kg LG.

Niet alle wormmiddelen werken tegen de pinwormen

Iverquantel drops of Stronghold werken niet tegen de pinwormen konijnen, ze werken wel tegen spoelwormen.

Indien nodig krijgen de konijnen ook een medicijnen om de stille darm te verhelpen. NB: Er zijn bijna geen geregistreerde diergeneesmiddelen voor konijnen. De hierboven beschreven diergeneesmiddelen zijn geregistreerd voor het gebruik bij de hond of de kat.

Indien we als behandelend dierenarts denken dat er een diergeneeskundige noodzaak aanwezig is dan mogen we via de cascades behorend bij het Diergeneesmiddelenbesluit en de Diergeneesmiddelenregeling gebruik maken van de hierboven beschreven diergeneesmiddelen bij het konijn.