Switch to English
Preventieve zorg

Vaccinaties en titeren

Vaccineren is een zeer effectieve en veilige methode om ziekte-uitbraken te voorkomen. Wij zijn dus een groot voorstander van vaccineren! Zeker in een grote stad als Amsterdam waar we dicht op elkaar leven en er veel import is van buitenlandse honden en katten. Helaas gaat de vaccinatiegraad van de honden- en kattenpopulatie omlaag waardoor het risico op besmettelijke ziekten toeneemt. Wilt u graag weten of de vaccinatie een goede immuunrespons heeft gegeven of welke vaccinatie nodig is te geven dan kunt u ook titeren.

Honden vaccineren we jaarlijks tegen de ziekte van Weil en de besmettelijke hondenhoest . Elke 3 jaar geven we een vaccinatie tegen Parvo, Hondenziekte en Besmettelijk leverziekte. Lees hier meer over in ons artikel over vaccinatie bij honden. Katten vaccineren we jaarlijks tegen niesziekte en elke 3 jaar tegen kattenziekte. Lees hier meer over in ons artikel over vaccinatie bij katten. Rabiesvaccinatie is alleen noodzakelijk wanneer u naar het buitenland gaat met uw hond of kat.

In onze kliniek kunt u ook terecht voor een titerbepaling met de Rapid titertest voor Parvo, Hondenziekte en Besmettelijk leverziekte en Kattenziekte. Dit is een mooie manier om te zien of een dier nog voldoende bescherming heeft of een vaccinatie nodig heeft en ook om te zien of dier na een vaccinatie voldoende antistoffen heeft aangemaakt. We nemen hiervoor ene klein beetje bloed af en kunnen de test na 10 minuten aflezen. Lees ons artikel over titeren voor meer informatie.